Här kan du följa arbetet med utveckling av NO-ämnena i Norrköpings kommun. Läsa om olika utvecklingsprojekt och kompetensutvecklingsinsatser samt hitta inbjudningar till olika fortbildningar. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vi som skriver är:
Sara Westling, Ma-NO-TK lärare åk 1-7, NTA-samordnare, NT-utvecklare och projektledare. sara.westling@norrkoping.se
Bosse Larsson, Förstelärare med riktat uppdrag, Ma-NO-lärare. bo2.larsson@norrkoping.se
Charlotta Nordlöf, Kommunlicentiand och gymnasielärare i teknik. Charlotta.nordlof@norrkoping.se
Maila oss gärna med tips om vad du vill läsa om här - och dela gärna med dig av saker som händer i NO på din skola. Ett tips är att prenumenera på våra inlägg (fyll i din mailadress i fältet nedan till höger - klicka på submit) så får du ett mail när det kommer ny information här på sidan.




onsdag 23 april 2014

De tre förmågorna i NO: "Att göra experiment"

Hur kan receptlabbar göras öppna? Christoffer Danielsson, lärare och lärarcoach på Gärdesskolan i Sollentuna, pratade om att se på sina laborationer utifrån att tänka i frihetsgrader. Det handlar om fyra dimensioner av en laboration:

- Problemet
- Materialet
- Proceduren
- Svaret

Frihetsgrad 0 = är en laboration där alla fyra är givna som i en strikt kokbok.
Frihetsgrad 4 = inget är givet - frågan kommer upp, konstrueras vid tillfället - och allt designas efterhand.

Vi testade en laboration av frihetsgraden 2-3. Vilket tuggummi är bäst? Även om frågan är given så kan den tolkas till nya frågor (bäst - hur då?). Materialet var givet (fyra olika tuggummin) men sedan fick vi utforma laborationen och svaret. Detta kan fungera som ett sätt att se på sin undervisning och hitta en balans mellan slutna - öppna laborationer. Krävs lite kreativitet eftersom de flesta labkompendier innehåller slutna (?) laborationer men det kanske ibland går att förändra åtminstone en av de fyra dimensionerna ovan?
Vi fick även ett förslag på fem olika "Fråge-typer" (bild nedan)  som kan ge uppslag till laborationer:
Jämföra - Undersöka "bästa" - Testa teorier - Omvända problem - Rangordna.



Tuggummilabben har även Hans Persson använt i olika sammanhang. Ett bra tips är HP:s hemsida "Kreativ NO" och bloggen han publicerar. //Bosse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar