Här kan du följa arbetet med utveckling av NO-ämnena i Norrköpings kommun. Läsa om olika utvecklingsprojekt och kompetensutvecklingsinsatser samt hitta inbjudningar till olika fortbildningar. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vi som skriver är:
Sara Westling, Ma-NO-TK lärare åk 1-7, NTA-samordnare, NT-utvecklare och projektledare. sara.westling@norrkoping.se
Bosse Larsson, Förstelärare med riktat uppdrag, Ma-NO-lärare. bo2.larsson@norrkoping.se
Charlotta Nordlöf, Kommunlicentiand och gymnasielärare i teknik. Charlotta.nordlof@norrkoping.se
Maila oss gärna med tips om vad du vill läsa om här - och dela gärna med dig av saker som händer i NO på din skola. Ett tips är att prenumenera på våra inlägg (fyll i din mailadress i fältet nedan till höger - klicka på submit) så får du ett mail när det kommer ny information här på sidan.




torsdag 24 april 2014

Från NO-dagarna: om att arbeta med förmågan "att använda begrepp"

På NO-dagarna i Stockholm kretsade mycket kring de tre förmågorna som centrala för att arbeta med innehållet. Här ett exempel kring övervintringsstrategier som Mats Hansson, lärarutbildare vid Stockholms universitet, lät oss testa.
Han hade valt ut ett antal olika djur (vita lappar) och ett antal begrepp (gröna och blå lappar) som hörde till dessa (två begrepp per organism). Allt fanns utklippt på osorterade lappar där man sedan skulle försöka plocka in begrepp och sätta på ömse sidor om djuren.


På sista bilden av de fyra ovan görs samma sak i kemi. Denna gång med olika begrepp i mitten (flytande, grundämne osv - röda lappar på bilden). Dessa ska sedan paras ihop med olika förklaringar på ömse sidor. Gav upphov till många diskussioner. En övning som kan passa både för att öva förmågan "Att kommunicera" samt "Att använda begrepp". Vilka begrepp, förklaringar man använder får det centrala innehållet avgöra. Allt behöver ju inte skapas av läraren utan elever kan, innan övningen görs, få lägga fram förslag på typiska begrepp. Kan t ex kompletteras med tomma lappar (wild cards) där elever får skriva in egna som de tycker saknas. Eller varför inte använda bilder... Lämplig som par-grupp-övning för att sedan lyftas i större grupp. mvh//Bosse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar