Här kan du följa arbetet med utveckling av NO-ämnena i Norrköpings kommun. Läsa om olika utvecklingsprojekt och kompetensutvecklingsinsatser samt hitta inbjudningar till olika fortbildningar. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vi som skriver är:
Sara Westling, Ma-NO-TK lärare åk 1-7, NTA-samordnare, NT-utvecklare och projektledare. sara.westling@norrkoping.se
Bosse Larsson, Förstelärare med riktat uppdrag, Ma-NO-lärare. bo2.larsson@norrkoping.se
Charlotta Nordlöf, Kommunlicentiand och gymnasielärare i teknik. Charlotta.nordlof@norrkoping.se
Maila oss gärna med tips om vad du vill läsa om här - och dela gärna med dig av saker som händer i NO på din skola. Ett tips är att prenumenera på våra inlägg (fyll i din mailadress i fältet nedan till höger - klicka på submit) så får du ett mail när det kommer ny information här på sidan.




onsdag 23 september 2015

Med filmen som redskap – ett projekt med syfte att utveckla den naturvetenskapliga laborationen

Hur kan film användas som redskap i naturvetenskapliga laborationer? Om detta skriver Ragnhild Löfgren, Astrid Berg och Martin Nelzén från Linköpings universitet. Så här beskriver de en av sina slutsatser:
 
En viktig slutsats som vår studie pekar på är att för att lära sig ”se” och resonera om  naturvetenskapliga observationer så krävs tid för interaktion och diskussion mellan lärare och studenter. Genom att studenterna själva genomförde laborationerna på egen hand så frigjordes mer tid för lärarledda samtal och diskussioner om tolkningar av observationerna och förklaringar med hjälp av teoretiska modellbyggen. Filmen utgör ett viktigt verktyg för att kunna bevara observationerna och på så vis möjliggöra en gemensam diskussion vid ett senare tillfälle. Filmning är således inte en arbetsmetod som kan stå på egna ben men som tillsammans med engagerande samtal och diskussioner kan möjliggöra ett pedagogiskt språng! 
 
Hela artikeln med filmer och bilder hittar du här:
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar